Helgkurs med tema Skydda Gammelskog 12-14 juni

beskurenstubbe-1024x393

Skogsgruppen i Naturskyddsföreningen i Norrbottens län tillsammans med Studiefrämjandet bjuder in till helgkurs med tema Skydda Gammelskog utanför Arvidsjaur i Glommersträsk. Vi tränar oss i inventeringsmetodik och gör exkursioner till områden där det fortfarande finns fina rester kvar av gamla skyddsvärda skogar. Vad finns det för olika skyddsformer och hur skiljer sig dessa från varandra? Vilka vägar finns det för att ge skogar ett långsiktigt skydd? Vi arbetar med dessa frågor i övningar och diskussioner.

Med oss ute i skogen har vi Frédéric Forsmark, Steve Daurer och Per-Erik Mukka som alla är mycket kunniga i inventering och har lång erfarenhet av att bedöma naturvärden i gammelskog. På plats finns också dokumentärfilmaren och tillika Glommersträskbon Åke Edström som kommer ge oss glimtar av filmer med lokalhistoria.

Vi vänder oss till dig med nyvunnet intresse för skog såväl som till dig som redan har erfarenhet av skogsinventering. Vi ser gärna deltagare från olika delar av landet för att stimulera till erfarenhetsutbyte.

Var?  Glommersträsk ligger ca 45 km sydöst om Arvidsjaur. Vår samlingslokal är Parkskolan i Glommersträsk med övernattningsmöjligheter på hårt underlag. För den som vill tälta finns möjlighet till det i anslutning till skolan. Några gästsängar finns. Först till kvarn gäller. I skolan serveras frukost, lunchpaket till exkursioner och middag med lokala läckerheter.

När?  Kursen inleds på fredag kväll med middag och introduktion. Vi avslutar på söndag eftermiddag.

Hur tar jag mig dit?  Det finns smidiga tågförbindelser med avstigning i Jörn. Samåkning kommer att arrangeras via Luleå.

Deltagaravgift är 500 kr. I det ingår kost, boende och material. För reseersättning kontakta er lokala krets eller länsförbund. Sista anmälningsdatum är 1:e juni. Max antal deltagare 35 personer. Anmäl dig  direkt till Ida Jansson, Norrbottens skogsgrupp, telefon 073-649 81 47 eller mail idalo@telia.com

Här hittar du en pdf-fil om kursen

Detta inlägg har kategorierna Skog. Bokmärk länken.